فشار خون بالا را بدون دارو کاهش دهید
۲۴ بهمن

فشار خون بالا را بدون دارو کاهش دهید

فشار خون در واقع همان نیروی خون است که بر رگ‌ها وارد می‌شود. قلب خون را به درون رگ‌ها پمپ می‌کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می‌شود.

امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود. ۳۰ درصد انسان‌ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند. این نسبت با سن افزایش می‌یابد. پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می‌شود. فشار خون بالای کنترل‌نشده می‌تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می‌یابد. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است و با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

صفورا محبی ــ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص کاهش خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت چند مورد ساده گفت: با کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه‌داشتن وزن ایده‌آل، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل می‌توان به‌میزان قابل ملاحظه‌ای از خطر پیشرفت فشار خون بالا کاست.

وی ضمن اشاره به این مطلب که بعضی از غذاها مثل غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیاد می‌توانند فشار خون را بالا ببرند، گفت: با مصرف غذاهای شور و پرنمک مقدار زیادی سدیم وارد بدن می‌شود، به‌دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می‌کند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج کند، این مسئله باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد خواهد شد.

محبی تصریح کرد: بنابراین آب اضافه‌شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود. طبق توصیه‌های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از ۲۴۰۰ میلی‌گرم یا یک قاشق چای‌خوری نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز نمک مصرف می‌کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی و افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای ۵۰ سال روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم که معادل ۳ گرم نمک است مصرف کنند.

وی در پاسخ به اینکه روغن‌ها و چربی‌ها چگونه باعث افزایش فشار خون می‌شوند، گفت: از آنجا که فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می‌شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن مؤثر است پس چربی به‌عنوان یک عامل تغذیه‌ای می‌تواند در ایجاد فشار خون بالا مؤثر باشد. در بیشتر موارد یک رژیم غذایی با چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مناسب است. مصرف چربی‌های غیراشباع که در منابع غذایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغن‌های مایع و همچنین اجتناب از مصرف چربی‌های جامد که دارای اسیدهای چرب اشباع هستند مثل پیه، دنبه، روغن نباتی جامد به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی کمک می‌کند، این امر خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

معاون غذا و داروی فسا در مورد غذاهایی که مقدار نمک و روغنشان زیاد است بیان داشت: انواع سس‌ها (کچاپ ــ سویا)، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس سیب‌زمینی، میان‌وعده‌هایی نظیر چوب شور، ذرت بوداده، بادام زمینی و پفک، انواع ترشی‌های آماده و شورها، انواع پودرهای سوپ آماده، غذاهای فرآیندشده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس، کالباس، ماهی دودی، غذاهای کنسروی، کره و مارگارین، گوشت‌های پرچرب، شیر و ماست پرچرب و ماست‌های خامه‌ای، پنیرهای پرنمک و پنیرهای خامه‌ای غذاهایی هستند که مقدار نمک و روغن زیادی دارند.

محبی در خاتمه چند توصیه برای کنترل فشار خون کرد و گفت: از غذاهای متنوع استفاده کنید یعنی روزانه از مواد غذایی موجود در ۵ گروه اصلی غذایی (نان، غلات، میوه‌ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ) به‌مقدار توصیه شده مصرف کنید. از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان و ماکارونی تهیه‌شده از غلات کامل و میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. نان‌هایی را مصرف کنید که در تهیه آنها جوش شیرین به کار نرفته باشد و در نهایت از روغن‌های گیاهی به‌جای روغن‌های جامد و حیوانی استفاده کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *